Menu

Articles

Marketing and Sales

20 manieren om in een keer raak te schieten

Petra van der Heij

Petra van der Heij

Petra werkt als Operations Manager voor NTCS. Zij voert de projectadministratie en is het aanspreekpunt voor consultants, klanten en leveranciers voor alle lopende zaken.

In de telecom hebben we ieder jaar wel één of meer grote nieuwe uitdagingen. Nieuwe technologie, nieuwe diensten, nieuwe kansen. De ontwikkelingen gaan snel en dat is op zich geen nieuws. Maar om steeds weer creatief op alle ontwikkeling te reageren en ze in succesvolle producten en diensten te vertalen, is een hele kunst. Het resultaat: veel nieuwe innovatieprojecten op een overvolle roadmap die strijden om dezelfde schaarse middelen.

De meesten van ons hebben voor een nieuw innovatief project wel eens een voorstel of business case geschreven. Zelf heb ik het regelmatig gedaan. En door schade en schande geleerd wat wel en wat niet werkt.

Hier volgen 20 dingen die je meteen kunt doen om bij je volgende voorstel in één keer raak te schieten. Of althans de kans daarop sterk te vergroten.

  1. Wees duidelijk over je doel.

    Schets het eindplaatje en vertel wat je nu wilt: goedkeuring, budget, de volgende fase, enz

  2. Verwar je doel niet met het middel.

    Een investering in een nieuw CRM systeem is een middel waarvoor alternatieven bestaan. Het achterliggende doel kan zijn hogere klanttevredenheid of meer verkoop.
    p1316442515

  3. Stem je verhaal af op je publiek.

    Jij bent de zender en die is verantwoordelijk voor het overbrengen van de boodschap!

  4. Ken de prioriteiten.

    Wat vind je publiek belangrijk, bijvoorbeeld een besparing, nieuwe omzet of een groter marktaandeel?

  5. Wees relevant.

    Als je na 5 minuten hoort dat je een klein en onbelangrijk probleem behandelt, ben je weg.

  6. Presenteer alternatieven.

    Goede alternatieven versterken je eigen geloofwaardigheid en de totale waarde van je project of voorstel.

  7. Vermijd jargon.

    Besteed tijd aan toelichting als je publiek (nog) niet met de materie bekend is. Bij voorkeur in back-up slides die je al dan niet bij je verhaal kunt betrekken.

  8. Vermijd verrassingen.

    Als je een belangrijke sponsor hebt, bijvoorbeeld een C-level manager, zorg er dan voor dat hij vooraf volledig is ingepraat.

  9. Gebruik herkenbare cijfers.

    Bijvoorbeeld de omzetcijfers van de CFO of de verkoopprognose van de manager sales. Zo verhoog je de acceptatie en voorkom je onnodige discussie.

  10. Vermeld bronnen.

    Cijfers van onafhankelijke bronnen die algemeen bekend zijn versterken je verhaal.

  11. Laat je cijfers controleren.

    Een vier-ogen aanpak voorkomt vergissingen en fouten die je verhaal onderuit kunnen halen.

  12. Wees realistisch.

    De eerste indruk van je (financiële) verhaal gaat meestal op gevoel. Als het onrealistisch lijkt, sta je meteen op achterstand.

  13. Noem ook de niet-financiële voordelen.

    Zoals meer klanttevredenheid, strategisch voordeel, verhoogde capaciteit, verlaagd risico, toegenomen veiligheid, verbeterd imago, enz.

  14. Maak een risico analyse.

    Benoem tenminste drie mogelijke tegenvallers met de kans daarop en de impact ervan.

  15. Maak een implementatieplan.

    Vertel hoe je wilt implementeren en hoeveel geld, tijd en personeel daarvoor nodig zijn.

  16. Maak een korte en een lange versie.

    Voor het geval je plotseling veel minder of meer tijd krijgt dan je verwachtte.

  17. Vraag om feedback.

    Met de feedback van anderen maak je je voorstel sterker.

  18. Maak er iets moois van.

    Het oog wil ook wat! Gebruik een overzichtelijke lay-out en wissel tekst af met foto’s, illustraties, tabellen of grafieken.

  19. Geloof in je eigen voorstel!

    Ga er 100% voor, sta in je kracht en geniet!

Straks presenteer je misschien wel je volgende project of plan. Hoe meer je van bovenstaande punten kunt meenemen, hoe meer je de kans op succes vergroot.

Als je nu denkt het zijn maar 19 tips en niet de beloofde 20, dan klopt dat. Ik ben namelijk heel benieuwd naar jouw nummer 20. Dus… heb je zelf ook nog ideeën of tips die je succesvol heb toegepast, deel ze dan alsjeblieft in het commentaarveld onderaan deze pagina.

Comment